مشاوره و برنامه ریزی کنکور

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۷
آبان
۹۴

1. برنامه‌ی مطالعه‌ی خود را با دیدی واقع‌بینانه طرح‌ریزی کنید.

2. از بهترین ساعات خود برای مطالعه استفاده کنید؛ یعنی زمانی که آمادگی ذهنی شما بیش‌تر است.

3. مطالب مشابه را با هم نخوانید.

4. با قطعه قطعه کردن مطلب هر کتاب و اختصاص دادن هر دوره‌ی زمانی به یک قطعه‌ی خاص، استرس ناشی از حجم درس‌ها را به حداقل برسانید.

5. با فاصله‌ی زمانی مطالعه کنید.

6. سعی کنید آن‌چه را آموخته‌اید مورد استفاده قرار دهید.

7. سعی کنید کل مطلب را در نظر بگیرید و روابط بین اجزا را درک کنید.

8. برای مطالعه‌ی یک فصل ابتدا عناوین درشت را بخوانید و سپس یک نگاه کلی به فصل بیندازید.

9. از مطالب مهم یادداشت بردارید.

10. ساعات درس خواندن خود را از کم به زیاد برنامه‌ریزی کنید.

11. مجموعه ساعات خود را در هفته برحسب اولویتی که به درس خاصی می‌دهید بین درس‌های مختلف تقسیم کنید.

12. درس‌های سخت را در یک روز یا یک هفته نگذارید.

  • احمد کاوند
۱۷
آبان
۹۴

برخی دانش‌آموزان از این موضوع شکایت دارند که حجم مطالب درسی‌شان زیاد است و زمان درس خواندنشان کم و فرصت کافی برای خواندن، یاد گرفتن یا حتی مرور کردن مطالب ندارند.

وقتی کار زیاد است و زمان کم، برنامه‌ریزی اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. دانش‌آموزان اگر از آغاز سال تحصیلی با یک برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده، مرتب و طبق هماهنگی برنامه‌ی مدرسه و برنامه‌ی آزمون‌ها پیشروی داشته باشند و مطالعه کنند هیچ گاه در نیمه‌ی راه بازنمی‌مانند و دچار سردرگمی نخواهند شد.

تنها موضوعی که باید تمام دانش‌آموزان به آن توجه ویژه داشته باشند برنامه‌ریزی صحیح و مناسب و طبق برنامه است؛ زیرا اگر در برنامه‌ریزی‌تان حجم بالایی از مطالب و مباحث گنجانده شود و شما قادر به مطالعه و اجرای آن نباشید مطمئناً در نیمه‌های راه خسته و دلزده می‌شوید و برنامه را  نصفه رها می‌کنید. پس با همکاری و کمک از پشتیبان خود از همین ابتدای سال، برای یک سال تحصیلی برنامه‌ریزی کنید.

  • احمد کاوند
۰۳
آبان
۹۴

کلمه یا نکات کلیدی همچون نامش مانند کلیدی است که بدون ‌آن، قفل مطلب بسته می‌ماند. کلمه‌ی کلیدی باید خلاصه‌ی مطلب باشد و معنی و مفهوم جمله را برساند، به صورت ابتکاری و خلاقانه و استنباطی باشد و مغز را وادار به فعالیت کند؛ یعنی با دیدن یک نکته، نکات دیگر مرتبط با آن در ذهن تداعی شود.

یادداشت‌برداری در حین مطالعه فواید زیادی دارد. به عنوان مثال، از خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی حین مطالعه جلوگیری می‌کند. شما هم حتماً تجربه‌ی پرت شدن حواس حین مطالعه را دارید. این به دلیل منفعل بودن مطالعه است. زمانی که حین مطالعه یادداشت‌برداری می‌کنید و نکات مهم را یادداشت می‌کنید، ذهن و بدن عملاً درگیر مطالعه و فراگیری نکات مهم می‌شوند که یک مطالعه‌ی فعال را ایجاد می‌کند. یادداشت‌برداری با ایجاد یک مطالعه‌ی فعال دقت و تمرکز در حین مطالعه را بالا می‌برد؛ زیرا تمام تمرکز و حواس شما در پی یادداشت نکات کلیدی است و فرصتی برای حواس‌پرتی باقی نمی‌ماند. فایده‌ی دیگر یادداشت‌برداری، آسان شدن یادگیری، نگهداری و یادآوری نکات مهم و کلیدی است. با این روش شما از یادگیری و نگهداری و یادآوری همه‌ی مطالب معاف می‌شوید؛ با این مزیت که تمام مطالب را با حجم کم‌تر، دقت بیش‌تر، یادگیری آسان‌تر، نگهداری طولانی‌تر و یادآوری راحت‌تر در ذهن خواهید داشت. دیگر مزیت و فایده‌ی یادداشت‌برداری صرفه‌جویی در وقت است. معمولاً به طور متوسط 10 درصد مطالب یک کتاب مهم و مفید هستند؛ البته بعضی از کتاب‌ها مثلاً کتاب‌های علوم زیستی با همه‌ی زیرشاخه‌ها و گرایش‌هایش مثل زیست‌‌شناسی دارای نکات بسیار زیادی هستند که شاید بیش از 30 درصد مطالب مفید و مهم باشد اما از سوی دیگر کتاب‌های دیگر هستند که کم‌تر از 10 درصد مطالب مهم دارند. زمانی که نکات مهم یادداشت‌برداری شوند برای مرور کردن مطالب به جای مرور تمام مطالب با مرور نکات کلیدی صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان خواهد شد.

فایده‌‌‌ی دیگر یادداشت‌برداری، فعال کردن ذهن است. زمانی که با دیدن یک نکته، چندین نکته را به خاطر می‌آورید باعث فعال شدن ذهن و تقویت حافظه می‌شود. دیگر فایده‌ی یادداشت‌برداری نکات کلیدی، حذف مطالب اضافی است؛ زیرا نکات مانند حلقه‌های زنجیر به هم وصل‌اند و با یادآوری یک نکته، خودبه‌خود حلقه‌ی بعدی زنجیر که نکته‌ی بعدی است یادآوری می‌شود؛ اما زمانی که مطالب اضافی هم همراه نکات کلیدی باشند باعث فاصله افتادن بین این حلقه‌های زنجیر می‌شوند و با از هم گسیختگی این زنجیر میزان فراموشی مطالب به حداقل می‌رسد.

  • احمد کاوند
۰۳
آبان
۹۴

درس خواندن ساده است اگر فقط چند اصل مهم را رعایت کنید:

  • برنامه‌ی یکسانی برای خواب و بیداری داشته باشید و به طور منظم و تعریف‌شده ساعات مطالعه‌ی روزانه داشته باشید.

  • قبل از کلاس، درس‌های آن روز را پیش‌خوانی کنید تا آمادگی حضور در کلاس و تمرکز بر درس‌ها زیاد شود.

  • در کلاس ضمن یادداشت‌برداری و نوشتن جزوه‌ی کلاس سعی کنید درس و مطالب آن روز را در کلاس یاد بگیرید و به نوعی قبل از آموزش کامل درس‌ها رفع اشکال کرده باشید.

  • بعد از مدرسه و در منزل، درس‌ها و مباحثی را که آن روز در مدرسه آموخته‌اید مطالعه کنید و حتی‌الامکان تعدادی از تمرین‌های کتاب و چند سؤال تشریحی از مطالب مربوط را حل کنید. درس هر روز را همان روز بخوانید.

  • هر روز برای در‌س‌های امروز و فردا، نمونه‌سؤال تشریحی و تستی کار کنید. پیشنهاد می‌کنم برای درس‌های امروز نمونه‌سؤال‌های تشریحی و برای درس‌های فردا نمونه‌سؤالات تستی کار کنید. این کار برای شما انرژی فراوانی ایجاد خواهد کرد.

  • از تهیه‌ی کتاب‌های کمک‌درسی متعدد بپرهیزید و فقط با راهنمایی و مشاوره‌ی پشتیبان اقدام به تهیه‌ی کتاب یا جزوات کمک‌آموزشی کنید.

درس خواندن خیلی ساده است؛ به شرط آن‌که بخواهید ساده باشد و با عمل به مراحل بالا آن را ساده‌تر هم خواهید کرد.

با علاقه درس بخوانید و تمام انرژی‌های منفی را از خود دور کنید. به خدا توکل کنید. آینده‌ را خودتان خواهید ساخت.

  • احمد کاوند