مشاوره و برنامه ریزی کنکور

روش مطالعه عربی - ویژه گروه انسانی

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۴۹ ب.ظ

همان طور که می دانید دانش آموزان در درس عربی گاهی دچار چالش می شوند وبرای پاسخگویی به سوالات آن باید اطلاعات کاملی از اکثر مطالب کتاب داشته باشند. در واقع اطلاعات آنها در مورد ترجمه و قواعد دست به دست هم می دهند تا به سمت پاسخ های صحیح هدایت شوند  ؛ البته این کار میسر نمی شود مگر اینکه دانش آموزان مطالعه دقیق کتاب هایشان را  داشته و با کلمات و عبارت های کتاب آشنا باشند.

پس برای این منظور دانش آموزان پیشنهاد می شود که  هر شب  1 ساعت و 45 دقیقه برای مطالعه عربی وقت بگذارند و بطور کلی مجموع ساعات مطالعه عربی آنها در هفته کمتر از 10 ساعت نباشد. در این 1:45 ساعت دانش آموزان باید 1 ساعت را صرف مطالعه قواعد کنند ؛ بطوری که قواعد عربی را مانند کتاب دین و زندگی حفظ باشند . مثلا بتوانند مفعول مطلق را تعریف کنند , اسامی غیر منصرف را نام ببرند, بدانند کدام کلمات ملحق به جمع مذکر سالم هستند و یا با تمیز کم خبری واستفهامی چه تفاوتی دارند.سپس در 15 دقیقه بعدی 25 تست موضوعی را پاسخ دهند .  این تعداد با توجه به توانایی دانش آموزان متغییر است در واقع دانش آموزان باید خود را عادت بدهند تا در 15 دقیقه 25 تست را پاسخ دهند ,چرا که آنها در جلسه کنکور برای 25 تست عربی 20 دقیقه فرصت دارند.

سپس دانش آموزان در 15 دقیقه بعدی باید تست های پاسخ داده شده , را تحلیل کنند و بدانند چه تست هایی را درست یا غلط جواب داده اند. در 15 دقیقه آخر لغت و معنی بخوانند .

پیشنهاد می شود که دانش آموزان این روال را تا زمانی که تسلط آنها بر جزوه قواعد عربی به حد مطلوبی برسد ؛ باید ادامه دهند. برای تثبیت بیشتر آنچه می خوانید ,  بیش از تست زدن تمرین ترکیب موثر است. شما می توانید ترکیب کردن را همزمان با شروع مطالعه عربی آغاز کنند و به مرور زمان آن را افزایش دهند . از دیگر کارهای مفید دیگر می توان به این نکته اشاره کرد که دانش آموزان می توانند هر فعل معتلی که می بینند سه حرف اصلی ,وزن ماضی و مضارع آن را یادداشت کنند. این کار باعث می شود ریشه افعال معتل را تشخیص داده و آنها را به قبل از اعلال باز گردانند یا آنجا که لازم است اعلال را پیاده کنند.

  • احمد کاوند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی