روش مطالعهی درس زیستشناسی
علیرضا رضایی، رتبهی 9 تجربی منطقهی 2
در درس زیستشناسی تأکید من روی کتاب درسی بود؛ یعنی اولویت کاریام را کتاب درسی قرار داده بودم و نکاتی را که در تستها پیدا میکردم در حاشیهی کتاب درسی یادداشت میکردم تا نیازی به رجوع مکرر به کتابهای دیگر نداشته باشم و یک منبع کامل برای خود تهیه کرده بودم؛ البته در اولین آزمونهای تابستانی خود در زیستشناسی مشکل داشتم و حدود 56 درصد پاسخ میدادم ولی بهمرور این درصد را به 90 افزایش دادم و حتی در یکی از آزمونهای دیماه خود توانستم آن را 100 درصد بزنم. عملکرد من در این 6 ماه بسیار تعیینکننده بود. اشتباه من در تابستان این بود که منابع متعددی داشتم و از همهی آنها استفاده میکردم. کتابهایی که تستهای استانداردی نداشتند و تالیفی بودند ولی با تأکید بر کتابهای تست مرجع و تستهای کنکور توانستم به دید متفاوتی از کتاب درسی برسم و کتاب درسی را کاملاً موشکافانه، مفهومی و عمیق مطالعه کنم. همین مسئله باعث شد همیشه تصویری از کتاب درسی و واژهها و اصطلاحات و قیدهای آن در ذهن داشته باشم. از طرفی در درس زیستشناسی نکتهنویسی، حاشیهنویسی و یادداشتبرداری داشتم و وقتی دفترچهی آزمونهایم را بررسی میکردم سعی میکردم حتی گزینههایی را که درست جواب داده بودم بررسی کنم و از لابهلای آن نکاتی را استخراج کنم و در حاشیهی کتاب بنویسم و حتی اشتباهاتی که ناشی از بیدقتی بودند در دفترچه ای شخصی مینوشتم تا آنها را فراموش نکنم.
- ۹۴/۰۵/۱۰