مشاوره و برنامه ریزی کنکور

۱۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۶
مرداد
۹۴

کنترل حواس پرتی در حین مطالعه

  یادداشت عوامل حواس پرتی

 

یادتان هست که گفتیم عوامل حواس پرتی هیچ گاه به صفر نمی رسند حتی اگر شما بهترین شیوه مطالعه را در پیش گرفته باشید. اکنون که شما روش مطالعه متمرکز را فرا گرفته اید و آن را به کار می بندید، ملاحظه می کنید که اگر چه حواس پرتی شما تا حد فوق العاده زیادی کم شده است، اما برخی از اوقات، افکار دیگری غیر از موضوع مطالعه به سراغ ذهن شما می آیند و حواستان را پرت می کنند. بهترین و مؤثرترین راه برای مقابله با این حواس پرتی باقیمانده، نوشتن آنها بر روی یک برگ کوچک کاغذ است. چرا؟ حتماً بحث خلأ ذهنی و نوشتن را به خاطر دارید. دقیقاً به همان علت، باید حواس پرتی خود را یادداشت کنید.

مثالی بزنیم: شما در اوج مطالعه هستید، ناگهان به خاطر می آورید که امشب حتماً باید به دوست خود تلفن بزنید. از این لحظه به بعد شما هر چقدر هم که سعی کنید فکر خود را به مطالعه متمرکز کنید، اندیشه تلفن کردن به دوستتان و این که “مبادا فراموش کنم”، ذهن شما را آشفته می کند و شما را آزار می دهد. در نتیجه شما از همان لحظه تمرکز حواس خود را از دست داده اید. اما اگر به محض آن که این اندیشه به ذهن شما راه یافت، آن را بر کاغذی می نوشتید، دیگر خیالتان راحت می شد و می توانستید به مطالعه متمرکز خود ادامه دهید. یادتان باشد که حواس پرتی را نیز مانند نکات مهم کتاب که فرا می گیرید و ثبت می کنید، باید جایی تخلیه کنید. اگر ننویسید و بگویید “باشد برای بعد”، “می دانم که یادم نمی رود”، و . . . توانایی ذهنی خود را کم کرده اید.

هرچه در حین مطالعه به خاطرتان می آید و عامل مزاحم تلقی می شود، گوشه ای یادداشت کنید. این که باید نان بخرید، جزوه دوستتان را بدهید، دروس دیگری را مطالعه کنید و . . . ، همه را یادداشت کنید و بار ذهنی مربوط به آن را تخلیه کنید و با خیال راحت به مطالعه ادامه دهید.

 

ویژگیهای مکانی – سکوت

 

یکی از باورهای بسیار نادرست برخی از شما این است که برای تمرکز حواس داشتن باید در محیط، سکوت مطلق برقرار باشد. واقعیت این است که هرچه محیطی ساکت تر باشد، برای تمرکز حواس بهتر است و ما محیطی را برای مطالعه انتخاب می کنیم که سر و صدای کمتری داشته باشد اما به هیچ عنوان در جستجوی محیطی نیستیم که سکوت مطلق بر آن حکمفرما باشد.

سکوت، نسبی است. سر و صدای محیطهای مختلف با هم متفاوت است. بهترین مکان برای مطالعه جایی است که سر و صدا در آن از بقیه جاهای موجود کمتر باشد. مثلاً شما اکنون می خواهید مطالعه کنید و تنها مکانی که در اختیار دارید، اتاقی است که در آن تلویزیون روشن است. مسلماً این محیط ایده آل نیست اما شما در دورترین نقطه اتاق از تلویزیون و پشت به آن می نشینید و مطالعه می کنید. در این حالت شما از بهترین شرایط ممکن برای مطالعه استفاده کرده اید. یک نکته دیگر را هم بگوییم: اساساً مطالعه در جای کاملاً ساکت غلط است.

شما این گونه به محیط بسیار ساکت عادت می کنید و شرطی می شوید که فقط در چنین مکانهایی مطالعه کنید. آن وقت در محیطهای دیگر با کوچکترین سر و صدایی تمرکز حواس شما به هم می ریزد و ایجاد تمرکز دوباره برایتان بسیار مشکل است. به همین خاطر است که ما چندان مطالعه در کتابخانه را توصیه نمی کنیم. کتابخانه محیطی است کاملاً ساکت که ما معمولاً چنین شرایط آرمانی را در منزل نداریم و همیشه هم نمی توانیم برای مطالعه به کتابخانه مراجعه کنیم. در محیط منزل، در محیط مدرسه و دانشگاه، در محیط کار، هر جا که هستید نسبتاً ساکت ترین جا را انتخاب کنید. ویژگیهای مکانی – نظم اخیراً ژاپنیها تحقیقات جالبی را روی یک گروه هزار نفری انجام داده اند. کودکان ده ساله ای که از بهره هوشی، استعداد و توانایی ذهنی نسبتاً یکسانی برخوردار بوده اند. هر یک از این کودکان در محیط متفاوتی از دیگران قرار گرفتند. محیط مطالعه نفر اول بسیار درهم ریخته و شلوغ بود. اتاق نفر دوم آشفتگی نسبتاً کمتری داشت. اتاق نفر سوم نسبت به نفر دوم کمی منظمتر و با وسایل کمتری بود و به همین ترتیب تا نفر هزارم که اتاقی بسیار منظم، مرتب و با حداقل وسایل داشت. کتاب یکسانی را به همه دادند و به هر یک فرصتی مناسب برای مطالعه در اتاقهای مخصوص داده شد. بعد از پایان زمان تحقیق، بررسی نتیجه ها بسیار جالب بود: میزان مطالعه، بازدهی، میزان به خاطر سپاری و تمرکز با میزان نظم و ترتیب اتاقها نسبت مستقیم داشت یعنی هر چه فردی در اتاق با اسباب و وسایل کمتر، مرتب تر و منظم تر قرار گرفته بود، بازدهی کمی و کیفی بیشتری را در مطالعه خود نشان می داد.

بنابراین برای مطالعه مؤثرتر و مفیدتر، هرچه می توانید در محیطی با وسایل و اسباب کمتر و منظم تر و مرتب تر قرار گیرید. “شاکتی گواین” در کتاب “بازتابهای نور” خود می گوید: “هر وضعیت درونی، انعکاس بیرونی و محیطی دارد و هر وضعیت محیطی بازتاب درونی” یعنی وضعیت منظم پیرامون شما به نظم فکری و درونی شما کمک می کند و همچنین آشفتگی ذهنی شما را سبب می شود. قبل از مطالعه، دو سه دقیقه هم که شده، به مرتب کردن اتاق یا میز مطالعه خود بپردازید و این مسأله را جدی بگیرید.

 

ویژگیهای مکانی – مطالعه در پارک

 

اگر چه پارک، فضایی طبیعی و مناسب برای مطالعه به نظر می رسد و خیلی از شما از آن به عنوان مکان مطالعه استفاده می کنید، باید بگوییم که پارک برای مطالعه محیطی کاملاً نامناسب است. پارک دارای عوامل حواس پرتی فراوان است. رفت و آمد افراد، بازی و سر و صدای بچه ها، مناظر زیبا و . . . همه و همه به هنگام مطالعه به سراغ ما می آیند و حواس ما را پرت می کنند. ضمن آن که ما در کودکی شرطی شده ایم که پارک جای بازی یا جای استراحت است و همین زمینه ذهنی قبلی مانع از تمرکز حواس کافی بر مطالعه می شود. شاید این که شما در پارک به هنگام مطالعه زود خوابتان می گیرد یا متوجه و غرق بازی بچه ها می شوید، علت همین زمینه ذهنی باشد. نکته دیگر این که طبیعت، همیشه تفکر برانگیز است و شما در پارک با مظاهر طبیعی زیادی روبرو می شوید که ذهن شما به سرعت درگیر آنها شده، بر آنها متمرکز می شود و در نتیجه حواس شما از موضوع مطالعه پرت می شود.

 

مطالعه به محض نشستن

 

پس از آن که در مکان مطالعه خود قرار گرفتید فوراً مطالعه را شروع کنید و به هیچ عنوان به کارهای دیگر نپردازید. بعضی ها وقتی پشت میز مطالعه می نشینند یا کتاب را باز می کنند، شروع می کنند به ورق زدن کتاب، فراهم کردن کاغذ و کارهای جانبی دیگر. اگر نشستن برای مطالعه طولانی شود و مطالعه ای صورت نگیرد و شما خود را با کارهای جانبی یا افکار درونی مشغول کنید، برای پرورش تمرکز حواس در شما بسیار بد است. عادت کنید همه آنچه را که برای مطالعه نیاز دارید ابتدا فراهم کنید و هر کار متفرقه ای را که دارید قبل از مطالعه انجام دهید و پس از این که نشستید، فوراً مطالعه را آغاز کنید.

این گونه شما ذهن خود را شرطی کرده اید که تا نشستید و کتاب را در دست گرفتید، فوراً فرا بگیرید.

  • احمد کاوند
۲۶
مرداد
۹۴
روش های مطالعه و تست زنی

تعدادی از تکنیک هایی که در رساندن شما به گزینه درست ‏می‏تواند بسیار کمک کند در زیر آمده است:


  • احمد کاوند
۲۶
مرداد
۹۴
تغذیه کنکوری ها

سال کنکور یکی از سال های مهم و فراموش نشدنی خیلی ها است. اغلب دانش آموزان بالاخره با این روز سرنوشت ساز روبرو خواهند شد. بیشتر ما به اشتباه فکر می کنیم رمز موفقیت در این امتحان به یک جا نشستن و خواندن مکرر درس ها محدود می شود .اما اشتباه نکنید این، تنها بخشی از رمز موفقیت است و بخش دیگر مربوط به عوامل جانبی نظیر تغذیه می شود.

خوب است بدانید که با یک تغذیه درست و مناسب می توانید هم حافظه خود را تقویت کنید و هم از میزان استرس و اضطراب خود بکاهید و مهم تر از آن با اندامی متناسب پا به دانشگاه بگذارید. فراموش نکنید که تغذیه مناسب در موفقیت شما بی تآثیر نخواهد بود .

دکتر محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری از چاقی، در آخرین مطالب خود در سایت شخصی اش به کنکوری ها توصیه های تغذیه ای می کند که بدین شرح است.


  • احمد کاوند
۲۲
مرداد
۹۴

برای تقویت حافظه به این ده روش متفاوت عمل کنید

بسیاری از افراد به محض آن که نمی‌توانند مطلبی را که مطالعه می‌کنند به ذهن بسپارند، به خود انگ می‌زنند و خود را کودن و کم‌هوش می‌دانند، اما به یاد‌نیاوردن مطالبی که یک دانشجو یا دانش‌آموز به خاطر سپرده است، می‌تواند دلایل متـــعددی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این دلایل رعایت نکردن مواردی است که می‌تواند حافظه و یادسپاری مطالب را بهبود بخشد .


  • احمد کاوند
۲۲
مرداد
۹۴

تغییرات منابع کنکور ۹۵


  • احمد کاوند
۲۲
مرداد
۹۴

تغییرات منابع کنکور ۹۵

تغییرات منابع کنکور ۹۵ – ریاضی بدون تغییر

تغییرات منابع کنکور ۹۵ – ادبیات بدون تغییر

تغییرات منابع کنکور ۹۵ – دینی – بدون تغییر

تغییرات منابع کنکور ۹۵ – زبان –  بدون تغییر

تغییرات منابع کنکور ۹۵ – عربی – تغییر جزیی

تغییرات منابع کنکور ۹۵ – زیست تغییر کلی

تغییرات منابع کنکور۹۵ – شیمی – پایه جزیی -پیش کلی

تغییرات منابع کنکور۹۵ : فیزیک::

تغییرات منابع کنکور۹۵ – فیزیک۱ – بدون تغییر

تغییرات منابع کنکور۹۵ – فیزیک۲ – تغییرات جزیی ولی مهم

تغییرات منابع کنکور۹۵ – فیزیک۳ – تغییرات کلی در متن درس و مسائل

تغییرات کتاب های کنکور۹۵ – فیزیک پیش -تغییرات بسیار جزیی در فصل اول

 

در ادامه تغییرات جز به جز را مشاهده خواهید کرد.

  • احمد کاوند
۱۰
مرداد
۹۴

با کسب درصدی مطلوب در درس‌های عمومی، کمک قابل توجهی به کسب رتبه‌ی مطلوبتان خواهد شد. هر دانش‌آموز روش مطالعه‌ی خاص خود را دارد. هدف از این نوشته ایجاد یک چارچوب کلی در ذهن برای کشف روش مناسب برای مطالعه است:

این درس حجم کمی برای مطالعه دارد؛ به گونه‌ای که با توجه به برنامه‌ی راهبردی چندین بار مرور خواهد شد.

1. قواعد: طبق برنامه‌ی راهبردی قواعد را درس به درس پیش ببرید. بعد از مطالعه‌ی تمام قواعد یک درس، تعدادی تست را تمرین کنید تا مطالب در ذهنتان تثبیت شود.

2. لغات: واژه‌های موجود در کتاب درسی را به صورت سطر به سطر مطالعه کنید. می‌توانید این واژه‌ها را در برگه‌ای جدا یادداشت کرده و هر شب به مدت 10 تا 15 دقیقه این واژه‌ها را مرور کنید.

3. کلوزتست و ریدینگ: از چالش‌انگیزترین قسمت‌های زبان است. برای کسب مهارت در این قسمت، مهم‌ترین کار، تمرین مستمر است.  هر شب 1 ریدینگ و 1 کلوزتست را با اعمال زمان کار کنید. بعد از یک ماه عادت به این روند می‌توانید با 2 ریدینگ و 1 کلوزتست کار را پیش ببرید. روال طرح این قسمت در کنکور، بر همین مبنا خواهد بود. هنگام مطالعه‌ی متن‌ها، برای افزایش سرعت، کلمات را فقط با چشم بخوانید. سعی کنید کلمات را به زبان نیاورید. برای کاهش زمان مورد نیاز برای پاسخ‌گویی می‌توانید سؤالات را با نگاهی اجمالی مرور کرده و سپس به سراغ متن بروید. به خاطر داشته باشید اگر در متن مورد نظر، یک یا چند کلمه برای شما مبهم بود، نباید ذهن خود را درگیر این موضوع کنید. دریافت مفهوم کلی متن برای پاسخ‌گویی به بسیاری از سؤالات این قسمت کافی است.

  • احمد کاوند
۱۰
مرداد
۹۴

آخرین درسی که از مجموعه دروس عمومی با هم بررسی می‌کنیم، درس دین و زندگی است. با مطالعه‌ی اصولی این درس، به‌راحتی می‌توانید درصدی مطلوب را کسب کنید. سؤالات دین و زندگی در دو قسمت طرح می‌شوند:

1. آیات: برای موفقیت در پاسخ‌گویی به سؤالات طرح‌شده در این قسمت، آیات کتاب درسی باید تکرار و مرور شوند. شما باید آن‌قدر آیات را تکرار کنید که تمام آیات ملکه‌ی ذهنتان شوند. علاوه بر ترجمه‌ی آیات از شکل عربی آن‌ها غافل نشوید.

2. قسمت‌های حفظی: این قسمت نیز تا حد زیادی به دفعات مرور متن کتاب درسی بستگی خواهد داشت.

 مهم‌ترین نکته در این درس، تکیه بر کتاب درسی است و با افزایش تعداد دفعات تکرار و مرور کتاب درسی، می‌توان بر مطالب تسلط یافت. البته حل تست‌های کنکور سال‌های گذشته می‌تواند دانش‌آموز را با نحوه‌ی دید طراح در حیطه‌ی مباحث آشنا کند و به نحوه‌ی مطالعه و یادگیری‌اش سمت و سو دهد.

  • احمد کاوند
۱۰
مرداد
۹۴

برای تسلط بر تست‌های قرابت معنایی لازم است:

1- به شعرهای کتاب درسی خود مسلط باشید. تا وقتی ادبیات 2 و 3 و پیش را نخوانده‌اید بر قرابت معنایی تمرکز نکنید.

2- باید برای پاسخ‌گویی به تست‌های قرابت معنایی به آرایه‌ها به ویژه کنایه و استعاره مسلط باشید.

3- موسیقی و آهنگ خواندن شعر شما درست باشد.

4- اشعار را تحت‌الفظی معنا نکنید. باید از هر شعر یک مفهوم درآورید. با توجه به آن‌که معمولاً در تست‌های قرابت معنایی فقط یک بیت از کتاب‌های درسی می‌‌آید و سه بیت دیگر خارج از کتاب هستند، لازم است تست‌های زیادی در این زمینه بزنید.

  • احمد کاوند
۱۰
مرداد
۹۴

همان طور که می دانید دانش آموزان در درس عربی گاهی دچار چالش می شوند وبرای پاسخگویی به سوالات آن باید اطلاعات کاملی از اکثر مطالب کتاب داشته باشند. در واقع اطلاعات آنها در مورد ترجمه و قواعد دست به دست هم می دهند تا به سمت پاسخ های صحیح هدایت شوند  ؛ البته این کار میسر نمی شود مگر اینکه دانش آموزان مطالعه دقیق کتاب هایشان را  داشته و با کلمات و عبارت های کتاب آشنا باشند.

پس برای این منظور دانش آموزان پیشنهاد می شود که  هر شب  1 ساعت و 45 دقیقه برای مطالعه عربی وقت بگذارند و بطور کلی مجموع ساعات مطالعه عربی آنها در هفته کمتر از 10 ساعت نباشد. در این 1:45 ساعت دانش آموزان باید 1 ساعت را صرف مطالعه قواعد کنند ؛ بطوری که قواعد عربی را مانند کتاب دین و زندگی حفظ باشند . مثلا بتوانند مفعول مطلق را تعریف کنند , اسامی غیر منصرف را نام ببرند, بدانند کدام کلمات ملحق به جمع مذکر سالم هستند و یا با تمیز کم خبری واستفهامی چه تفاوتی دارند.سپس در 15 دقیقه بعدی 25 تست موضوعی را پاسخ دهند .  این تعداد با توجه به توانایی دانش آموزان متغییر است در واقع دانش آموزان باید خود را عادت بدهند تا در 15 دقیقه 25 تست را پاسخ دهند ,چرا که آنها در جلسه کنکور برای 25 تست عربی 20 دقیقه فرصت دارند.

سپس دانش آموزان در 15 دقیقه بعدی باید تست های پاسخ داده شده , را تحلیل کنند و بدانند چه تست هایی را درست یا غلط جواب داده اند. در 15 دقیقه آخر لغت و معنی بخوانند .

پیشنهاد می شود که دانش آموزان این روال را تا زمانی که تسلط آنها بر جزوه قواعد عربی به حد مطلوبی برسد ؛ باید ادامه دهند. برای تثبیت بیشتر آنچه می خوانید ,  بیش از تست زدن تمرین ترکیب موثر است. شما می توانید ترکیب کردن را همزمان با شروع مطالعه عربی آغاز کنند و به مرور زمان آن را افزایش دهند . از دیگر کارهای مفید دیگر می توان به این نکته اشاره کرد که دانش آموزان می توانند هر فعل معتلی که می بینند سه حرف اصلی ,وزن ماضی و مضارع آن را یادداشت کنند. این کار باعث می شود ریشه افعال معتل را تشخیص داده و آنها را به قبل از اعلال باز گردانند یا آنجا که لازم است اعلال را پیاده کنند.

  • احمد کاوند
۱۰
مرداد
۹۴

علیرضا رضایی، رتبه‌ی 9 تجربی منطقه‌ی 2

در درس زیست‌شناسی تأکید من روی کتاب درسی بود؛ یعنی اولویت کاری‌ام را کتاب درسی قرار داده بودم و نکاتی را که در تست‌ها پیدا می‌کردم در حاشیه‌ی کتاب درسی یادداشت می‌کردم تا نیازی به رجوع مکرر به کتاب‌های دیگر نداشته باشم و یک منبع کامل برای خود تهیه کرده بودم؛ البته در اولین آزمون‌های تابستانی خود در زیست‌شناسی مشکل داشتم و حدود 56 درصد پاسخ می‌دادم ولی به‌مرور این درصد را به 90 افزایش دادم و حتی در یکی از آزمون‌های دی‌ماه خود توانستم آن را 100 درصد بزنم. عملکرد من در این 6 ماه بسیار تعیین‌کننده بود. اشتباه من در تابستان این بود که منابع متعددی داشتم و از همه‌ی آن‌ها استفاده می‌کردم. کتاب‌هایی که تست‌های استانداردی نداشتند و تالیفی بودند ولی با تأکید بر کتاب‌های  تست مرجع و تست‌های کنکور توانستم به دید متفاوتی از کتاب درسی برسم و کتاب درسی را کاملاً موشکافانه، مفهومی و عمیق مطالعه کنم. همین مسئله باعث شد همیشه تصویری از کتاب درسی و واژه‌ها و اصطلاحات و قیدهای آن در ذهن داشته باشم. از طرفی در درس زیست‌شناسی نکته‌نویسی، حاشیه‌نویسی و یادداشت‌برداری داشتم و وقتی دفترچه‌ی آزمون‌هایم را بررسی می‌کردم سعی می‌کردم حتی گزینه‌هایی را که درست جواب داده بودم بررسی کنم و از لابه‌لای آن نکاتی را استخراج کنم و در حاشیه‌ی کتاب بنویسم و حتی اشتباهاتی که ناشی از بی‌دقتی بودند در دفترچه ای شخصی می‌نوشتم تا آن‌ها را فراموش نکنم.

  • احمد کاوند
۱۰
مرداد
۹۴

اگر به دبیران فیزیک بگوییم مهم‌ترین مبحث‌های فیزیک دوره‌ی دبیرستان را نام ببرید، بی‌شک مبحث حرکت‌شناسی از اولین موضوعات مطرح شده، خواهد بود.

در مبحث حرکت شناسی  در کنکور های اخیر از چه موضوعاتی سوال طرح شده است ؟

رشته تجربی :

خارج کشور تجربی94

تجربی

94

خارج کشور تجربی 93

تجربی

93

خارج کشور

تجربی92

تجربی

92

نمودار مکان زمان دو متحرک سرعت ثابت

نمودار شتاب زمان

نمودار سرعت زمان

نمودار سرعت زمان

نمودار شتاب زمان

نمودار سرعت زمان

سرعت متوسط دو بعدی با داشتن معادله سرعت

انتگرال دو بعدی

مشتق دو بعدی

مشتق دو بعدی

انتگرال دو بعدی

مشتق دو بعدی

پرتاب دو گلوله قائم به صورت هم زمان

عبور گلوله در دو لحظه از یک

ارتفاع

عبور گلوله در دو لحظه ی از یک ارتفاع

پرتاب دو گلوله قائم به صورت هم زمان

عبور گلوله در دو لحظه ی از یک ارتفاع

پرتاب گلوله به صورت قائم از ارتفاع h


رشته ریاضی :

خارج کشور

ریاضی 94

ریاضی

94

خارج کشور

ریاضی 93

ریاضی

93

خارج کشور

ریاضی92

ریاضی

92

معادله مکان زمان درجه 2 و محاسبه ی مسافت پیموده شده

نمودار سرعت زمان

نمودار مکان زمان برای یک متحرک شتاب ثابت

نمودار مکان زمان برای یک متحرک شتاب ثابت

بررسی حرکت شتاب ثابت روی خط راست

بررسی حرکت دو متحرک شتاب ثابت

یافتن فاصله دو متحرک دو بعدی با داشتن معادله مکان هر کدام

نمودارشتاب زمان

انتگرال دو بعدی

مشتق دو بعدی

بررسی کمیت ها در یک معادله مکان زمان از درجه 3

بررسی کمیت ها در یک معادله مکان زمان از درجه 3

عبور گلوله در دو لحظه ی از یک ارتفاع

شتاب متوسط دو بعدی با داشتن

سرعت ابتدا و انها

پرتاب دو گلوله قائم به صورت هم زمان

پرتاب دو گلوله قائم به صورت هم زمان

پرتاب دو گلوله قائم به صورت هم زمان

پرتاب گلوله به صورت قائم از ارتفاع h و مجهول بودن سرعت اولیه

پرتاب دو پرتابه با سرعت یکسان از یک نقطه با اختلاف زمانی

پرتاب گلوله به صورت مایل پرتابه از

ارتفاع h و ببرسی زمان و مکان

سوال پارامتری از پرتابه و بررسی جابه جایی پرتابه تا اوج

تغییر کیفی پرتابه از قائم به مایل و بررسی بیشترین برد

سوال پارامتری از پرتابه و بررسی برد پرتابه روی سطح شیب دار

جابه جایی پرتابه با داشتن سرعت اولیه


**نتایجی که  پر واضح هستند :

1) از مبحث حرکت شناسی در کنکور رشته تجربی 3 تست ( معادل 10 درصد ) و در رشته ریاضی  4 (تقریبا معادل 9 درصد )تست مطرح می شود

2) تنوع تست های این فصل در رشته ریاضی بیشتر می باشد.

3) چهارمین تست از این فصل برای رشته ریاضی ، مربوط به پرتابه ها (پرتاب گلوله ها به صورت غیر عمود ) می باشد .

دانش آموزان رشته تجربی از این مبحث تستی نخواهند داشت .


4) موضوعات زیر بیشترین تست را  درسه سال اخیر داشته اند:


نام مبحث

تکرار در رشته تجربی

تکرار در رشته ریاضی

تکرار

در هر دو رشته

مشتق دو بعدی

3 تست

1 تست

4 تست

نمودار سرعت زمان

2 تست

1 تست

3 تست

انتگرال دو بعدی

3 تست

1 تست

4 تست

نمودار شتاب زمان

2 تست

1 تست

3 تست

پرتاب دو گلوله به صورت هم زمان

2 تست

3 تست

5 تست

عبور گلوله در دو لحظه ی از یک ارتفاع

3 تست

1 تست

4 تست

تعداد تست ها با موضوع تکراری در این سه سال

15 تست

8 تست

23 تست

تعداد کل تست های حرکت در سه سال اخیر

18 تست

24 تست

42 تست

درصدتست ها با موضوع تکراری در این سه سال

83 درصد

33درصد

55 درصد


*نتایجی جالب :

5) سه تست رشته تجربی معمولا از نمودار (یا سرعت زمان یا شتاب زمان ) و حرکت دو بعدی ( مشتق دو بعدی یا انتگرال دو بعدی )

 و پرتاب گلوله در راستای قائم می باشد .

و سه تست انتخابی اونها معمولا از بین این پنج نوع تست می باشد ))

6) اگه دانش آموزی از رشته تجربی برای کنکور 94 فقط تست ها  حرکت 92 و 93 (( فقط سوالات کنکور تجربی ، فقط 12 تست  ))

را  برای فصل حرکت شناسی مطالعه می کردو هیچ تست و تمرین و جزوه دیگری نمیخواند هر سه تست کنکور امسال را می توانست پاسخ دهد

7) اگه دانش آموزی از رشته ریاضی برای کنکور 94 فقط تست های حرکت 92 و 93 ((البته هم سوالات تجربی و  هم سوالات ریاضی ، فقط 28 تست ))

را  برای فصل حرکت شناسی مطالعه می کردو هیچ تست و تمرین و جزوه دیگری نمیخواند از چهار تست رشته ریاضی حداقل دو تست را پاسخ می داد

8)جدول فوق ،  تا حد زیادی عینیت می بخشد به این موضوع که ((فقط 20 درصد موضوعات فیزیک ، تشکیل دهنده ی80 درصد تست های فیزیک در کنکور می باشد ))

البته گاهی اوقات بیشتر از 80 درصد مثل تست های حرکت در رشته تجربی و گاهی اوقات کمتر از 80 درصد مثل تست های حرکت در رشته ریاضی

با 20 درصد سوالات حرکت در کنکور تجربی ، میتوان  83 درصد موضوعات کنکور این فصل  را پوشش داد .



روش مطالعه حرکت‌شناسی فیزیک

  • احمد کاوند
۰۷
مرداد
۹۴


  • احمد کاوند
۰۷
مرداد
۹۴

برای موفقیت در کنکور باید چند اصل مهم را مد نظر قرار داد:

یک‌برنامه‌ای بودن:

انتخاب یک برنامه‌ی واحد که پاسخ‌گوی نیازهای آموزشی بوده و اهرمی برای حرکت رو به جلو و کمک‌کننده باشد.

منابع مهندسی‌شده:

انتخاب منابع مطالعاتی مناسب برای مطالعه‌ی متعادل با حجم مناسب که دارای نکته‌ها، تمرین‌ها و تست‌هایی برای یادگیری بهتر باشد.

باور موفقیت:

باورها تعیین‌کننده‌ی اعمال و اعمال سازنده‌ی نتیجه‌ها هستند. پس اول باید باور کرد و باور محال بودن هر هدفی را فراموش کرد.

تلاش و پیوستگی:

تلاش کردن مهم است و ادامه دادن مهم‌تر. تا رسیدن به هدف باید ادامه داد و خسته نشد؛ زیرا نتیجه‌، حاصل تلاش است، نه چیز دیگر.

به‌روز بودن:

آشنایی با روش‌های مطالعه‌ی موفق و یادگیری از برترها، راه رسیدن به موفقیت را هموار می‌کند. به‌روز بودن و شناخت روش‌های نوین برای یادگیری بهتر، عامل مهمی برای پیشرفت است.

همراهی و هم‌افزایی:

رشد و پیشرفت نیازمند همراهی و هم‌افزایی است. پرهیز از تکروی و همراهی با پدر و مادر و مشاور منجر به کسب نتایج بهتر می‌شود.

بزرگ شدن:

موفقیت‌ها از دل شکست‌ها بیرون می‌آیند. تا با چند مشکل واقعاً جالب برخورد نکنید، موفق نخواهید شد. برای بزرگ شدن و کسب تجربه نباید از شکست‌ها بترسید.

اهداف مشخص:

به هیچ وجه موفق نمی‌شوید مگر این‌که کاری را که انجام می‌دهید، دوست داشته باشید و هدفتان برای خودتان مهم باشد. پس در انتخاب هدف دقت داشته باشید.

متعادل بودن:

ایجاد تعادل در هر کاری مهم است. در درس خواندن و حل تمرین و تست باید تعادل برقرار کرد.‌ نباید از موفقیت‌ها مغرور شد و از شکست‌ها سرخورده. اصل مهم موفقیت، تعادل است.

  • احمد کاوند
۰۷
مرداد
۹۴

تابستان فرصتِ بزرگِ جلو زدن از همتایان است. تمام فعالیت‌های به‌هم‌پیوسته‌ی تابستانی، از تعیین سطح و نگاه به گذشته تا انتخاب واحد و نگاه به آینده، پیش‌خوانی و استفاده از منابع تابستان و... همگی ابزارهایی برای پیشروی دانش‌آموز سخت‌کوشی است که برای سه ماه گرم سال، هدف‌گذاری‌های گرم و پرنشاطی در ذهن داشته باشد.

پیشروی تابستانی، از داشتن ذهن شفاف نشئت می‌گیرد. با ذهن شفاف می‌توانید این فرصت گران‌بهای 70 روزه را برای سبقت گرفتن از همتایان شناسایی کنید و در مرحله‌ی بعد، از تمام ابزارهای موجود برای به حرکت درآوردن چرخ تلاش در این دوره استفاده کنید. نتیجه‌ی این فرایند سخت‌کوشانه، قرار گرفتن در موقعیتی است که رقبای کم‌انگیزه‌تان زمان زیادی را برای رسیدن به آن از دست داده‌اند. فرصت استراحت رقبا فرصت ارزشمندی برای پیشروی خواهد بود.

موفقیت در تابستان مخصوص دانش‌آموزانی است که به این باور رسیده باشند که فرصت استراحت همگانی، می‌تواند فرصت پیشروی شخصی باشد. نقاط قوت در کارنامه‌ی عملکرد سال گذشته زیربنای موفقیت در تابستان و سال تحصیلی پیش رو خواهد بود. دانش‌آموزان سخت‌کوش همیشه از مهارت خود در تغییر دادن وضعیت درس‌هایی که وضعیت قابل قبولی ندارند آگاه هستند.

بیایید تا مفهوم تحرک و پیشروی در تابستان را ساده‌تر کنیم. تصمیم‌گیری برای همراهی با برنامه‌ی راهبردی، یک حرکت رو به جلو ارزشمند است تا از فرصتی که می‌تواند کاملاً صرف استراحت و تفریح تابستانی شود، فرصتی برای پیشروی ساخته شود. این حرکت تعریف دقیقی از تحرک فعالانه در تابستان است. برای رسیدن به پیشروی اصولی باید از تثبیت مطالب گذشته آغاز کرد، نواقص گذشته را برطرف کرد و وضعیت درس‌های نوسانی و نیازمند تلاش را بهتر کرد. پیشروی سخت‌کوشانه‌ی شما با پرداختن به پیش‌خوانی درس‌های سال تحصیلی آینده، برای رقم زدن یک تلاش موفق رو به جلو تکمیل خواهد شد.

تحرک و پیشروی تابستانی شما، جایی در حوالی برنامه‌ی راهبردی تابستان اتفاق می‌افتد. گاهی با حرکت به سمت عقب هم می‌توان سبقت گرفت. تابستان فصل تصمیم‌های بزرگ و شگفتی‌های بزرگ‌تر است.

  • احمد کاوند
۰۷
مرداد
۹۴

پیش‌خوانی، بخشی از فرایند یادگیری است که با در اختیار داشتن منبع مناسب (کتاب درسی، جزوه‌ای از کتاب مورد تدریس، کتاب‌های کمک‌آموزشی یا ابزارهایی همچون DVD مفهومی و...) قبل از تدریس شدن مطالب، به نوعی پیش‌یادگیری می‌پردازید. باید به پیش‌خوانی از دید یک فرایند حرفه‌ای مطالعاتی نگاه کرد. پیش‌خوانی راهی برای جلو زدن از رقبا و قرار گرفتن در موقعیت مشخصی از مطالعه است که این موقعیت در جایی بالاتر از سطح نسبی رقبا قرار دارد. پس متقارن شدن تکنیک بسیار مهم پیش‌خوانی با پروژه‌ی بسیار مهم تابستان، یک اتفاق بسیار مهم و ویژه است.  

باید از سه جنبه به تکنیک مهم پیش‌خوانی توجه داشت؛ نقش آن در مدیریت مطالعه و بهره‌وری یادگیری در کلاس درس، تأثیر فراوان پیش‌خوانی در پوشش دادن درس‌هایی که گاهی در آن‌ها از برنامه‌ی راهبردی عقب‌تر هستید و نقش تعیین‌کننده‌ی پیش‌خوانی در پروژه‌ای مانند پروژه‌ی تابستان.

پیش‌خوانی دقیقاً نقطه‌ی مقابل حضور غیر فعال در کلاس است. وقتی مطلبی را پیش‌خوانی کرده باشید شرایط بسیار مناسبی را فراهم کرده‌اید تا در کلاس درس علاوه بر مرور مجدد مطلب، هم به تکمیل یادگیری‌های اولیه بپردازید و هم زمان مناسبی برای انجام فرایند‌های تکمیلی مانند حل تست ایجاد کنید.

پیش‌خوانی کردن گاهی موفق‌ترین ابزار برای شخصی‌سازی برنامه‌ی راهبردی است. در آزمون‌هایی که میزان تدریس‌شده‌ی درسی کم‌تر از میزان بودجه‌بندی آزمون باشد، این پیش‌خوانی است که با نتایج شگفت‌انگیزش عامل موفقیت شخصی‌سازی شما خواهد بود. برای برنامه‌ی تابستان نیز جایگاه ویژه‌ای برای عامل تعیین‌کننده‌ی پیش‌خوانی در نظر گرفته شده است. وجه تمایز برنامه‌ی راهبردی تابستان، انتخاب‌پذیری مطالعه‌ی شما در این دوره بین پیش‌خوانی و برگشت به گذشته است. با انتخاب کردن اولویت پیش‌خوانی، مسیر تلاش‌های تابستانی شما به سمت حضور فعال‌تر در کلاس‌های درسی سال آینده‌ی تحصیلی و افزایش تسلط بر این مطالعه با افزایش میزان حل تمرین میل می‌کند.

حلقه‌ی رابط تمام اتفاقات خوب بالا، اصل بااهمیت پیش‌خوانی است. شاید ارائه‌ی راه‌حل واحد برای چند مسئله چنان امر رایجی نباشد ولی در این‌جا با راه‌حلی روبه‌رو هستیم که برای تعداد بی‌شماری از مسائل سال تحصیلی مؤثر است. مهارتمان را در این راه‌حل مؤثر افزایش دهیم. 

  • احمد کاوند